- Warenhuis HEMA wil per april de eerste winkel openen in Mexico-Stad.
- Samen met twee lokale franchisepartners ziet de winkelketen mogelijkheden binnen de snelgroeiende middenklasse in het land.
- Al eerder kondigde HEMA aan een stap te willen zetten naar het Amerikaanse continent, maar tot nu toe zijn er nog geen fysieke winkels geopend in de Verenigde Staten en Canada.
“Hola Mexico, de favoriete winkel van Amsterdam komt naar u toe om uw leven makkelijker en leuker te maken”, staat er op posters die door heel Mexico-Stad hangen.
Na eerdere aankondigingen van HEMA om de stap naar de Verenigde Staten en Canada te zetten, lijkt het er nu toch op dat het bedrijf in april zijn eerste winkel op het Amerikaanse continent gaat openen in Mexico.
De warenhuisketen kondigde woensdag aan dat het voor het einde van het jaar tien winkels wil openen in het Latijns-Amerikaanse land. In de jaren daarna moeten dat er tweehonderd worden.
HEMA werkt bij dit project samen met twee nieuwe Mexicaanse franchisepartners, Ensueño Group en Modatelas Group, die de Mexicaanse markt goed kennen. De partners zullen met HEMA in gaan zetten op de groeiende middenklasse in het land.
HEMA wil uitgroeien tot een wereldmerk
Volgens de CEO van HEMA, Tjeerd Jegen, past deze stap in de nieuwe strategie van het warenhuis om uit te groeien tot een echt wereldmerk. “We zijn bijzonder trots dat we weer een nieuw land en continent mogen aankondigen waarin we winkels gaan openen. We verwachten met onze typische HEMA-producten in te kunnen spelen op de dagelijkse behoeften van Mexicaanse gezinnen en consumenten. Verder zien we enorme kansen in Mexico vanwege de grootte van het land en de strategische ligging tussen Noord- en Zuid-Amerika.”
HEMA is met Mexico erbij in zo'n twaalf landen actief. Naast de ruim 700 filialen die het bedrijf telt in Europa, opende HEMA in 2018 zijn eerste vestigingen in Dubai, in de Verenigde Arabische Emiraten.
Eerder kondigde HEMA al de stap naar Canada en de Verenigde Staten aan, maar in de VS gaat het in eerste instantie alleen om onlineverkoop. Eind vorig jaar meldde Jegen ook dat het openen van fysieke winkels in Canada langer zou duren dan eerder gepland.